Revue doctrinale de théologie et philosophie
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The articles (7)

Find here the articles of the booklet number 2 of the volume CXII (published in 2012)

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  • Abstract

    Orientalists regard Abū Ḥāmid al-Ġazālī (d. 1111) as the « St Thomas Aquinas of Islam » (G. C. Anawati). He was called Huğğat al-islām (the Proof of Islam) , he is an undisputed authority for all modern Muslim trends, for thinkers like the fundamentalist theoretician Rašīd Riḍā (1865-1935) or the historian Abdelmajid Charfi, with the exception of the salafists. The celebration of the nonacentenary of his death has been the occasion of many conferences and publications. Our Bulletin will review studies published over the past ten years about al-Ġazālī, as well as translations and critical editions, thus witnessing to the richness of a many-faceted thought.

  • Extract

    L’émergence de nouveaux courants de pensée au XIXe siècle — chacun revendiquant le monopole de l’interprétation légitime — s’est accompagnée de l’effacement progressif du penseur le plus représentatif de l’islam sunnite : Abū Ḥāmid Muḥammad al-Ġazālī (m. 1111). L’essor à l’époque contemporaine d’un islam fondamentaliste et sectaire, issu de la mouvance wahhabite, a renforcé le déclin de l’influence du maître. Faut-il percevoir dans l’oubli de sa pensée le retour de courants qu’al-Ġazālī avait cherchés en son temps à éradiquer ? Comme le remarque Mohamed Nabil Nofal, dans un contexte politique agité où fleurissait le prosélytisme des écoles philosophiques, des théologies (kalām) fermées anathémisant l’adversaire (takfīr) et des sectes ésotériques, al-Ġazālī s’était en effet efforcé de clarifier le débat et de répondre à ses détracteurs.

  • Page number (beginning) 347
  • Page number (end) 374
  • Category Recension
  • Sous-titre Chronique al-Gazālī pour le neuf-centième anniversaire de sa mort
€5.11
(Incl. 2.1% tax)

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  • Abstract

    The breach of institutionalised cooperation between Church and State marks the end of the era of Christendom. After the empirical working out of a new type of relations, during the 19th and mainly the 20th centuries, the Church today is developing an authentic Catholic doctrine of politics inspired by the Second Vatican Council. To date, this doctrine is mainly the work of the Papal Magisterium.

  • Extract

    La Révélation chrétienne n’offre pas de conception du politique, et aucune doctrine explicite n’en découle directement. Il faut relever que, si l’Église comme cité de Dieu de la Nouvelle Alliance naît il y a deux mille ans du sacrifice pascal du Christ, son statut au sein des cités terrestres et les relations qu’elle doit nouer avec elles n’est quasiment pas précisé. La seule parole de Jésus qui se rapporte directement à la question : « Rendez à César ce qui est à César et à Dieu ce qui est à Dieu » (Mt 22, 21) a fait l’objet d’interprétations fort différentes dans la Tradition.

  • Page number (beginning) 317
  • Page number (end) 346
  • Category Article
  • Sous-titre La doctrine catholique du politique
€5.11
(Incl. 2.1% tax)

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  • Abstract

    Being primarily doctrinal, this paper will faithfully reflect the evolution of St. Thomas’ thought. It will show that the analogy of proportion takes precedence, without excluding it, over the analogy of proportionality in our understanding of being as habens esse. The analogy of proportion emphasizes the diversity of beings, and reveals that the analogy of being is nearer to equivocality than to univocality. Prior to its ultimate justification in rational theology, it stems from the division unius ab altero which enables us to name ens with a reciprocal priority : the one being different from the other, it cannot be thought without the negation of the other.

  • Extract

    Ces quelques remarques sur une question centrale de la métaphysique thomiste — il faut le préciser d’entrée — n’ont pas la prétention de traiter intégralement le sujet, encore moins d’en renouveler foncièrement les perspectives. Elles ne sont pas le fruit d’une étude historico-critique sur l’évolution de la pensée thomasienne, ni sur les diverses positions adoptées par ses disciples jusqu’aujourd’hui, même si je me réfère à certains d’entre eux et si je m’appuie particulièrement sur les travaux des P. Bernard Montagnes et Jean-Hervé Nicolas.

  • Page number (beginning) 243
  • Page number (end) 288
  • Category Article
€5.11
(Incl. 2.1% tax)

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  • Abstract

    Following a previous study, the author proposes a doctrinal commentary of the IIIa, q. 7 on the grace of Christ. Several aspects will be examined : 1) The Augustinian heritage of St Thomas’ theology of the grace of Christ ; 2) The nature and diversity of grace of which it partakes. The relationship between gratium faciens grace and gratis data grace will thus be specified. 3) The link of causality and consecution between the three graces (grace of union, habitual grace, and capital grace) ; a few commentators whose contribution is significant will be called forth. 4) It is also important to shed light on the meaning and the implications of grace within the human soul of Jesus : sanctification, sanctity, plenitude and perfection.

  • Extract

    Dans une étude de christologie, nous avions analysé l’état de la théologie de la grâce du Christ chez divers auteurs de la tradition thomiste contemporaine. L’étude du chap. 214 du Compendium theologiae et de la q. 29 du De veritate nous a incité à apporter quelques précisions utiles. L’objet de cette note doctrinale est d’expliquer la priorité et la prééminence (selon l’ordre des raisons) de la grâce d’union selon le schème thomasien des trois grâces.

  • Page number (beginning) 289
  • Page number (end) 316
  • Category Article
€5.11
(Incl. 2.1% tax)

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  • Abstract

  • Extract

  • Page number (beginning) 233
  • Page number (end) 240
  • Category Article

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  • Abstract

  • Extract

  • Page number (beginning) 241
  • Page number (end) 242
  • Category Bulletin

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  • Abstract

  • Extract

  • Page number (beginning) 375
  • Page number (end) 416
  • Category Correspondence