Revue doctrinale de théologie et philosophie
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Monday, 31 December 2012 13:00

L’ontologie de la grâce : après Chauvet, saint Paul

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  • Abstract:

    Louis-Marie Chauvet applies the Heideggerian critique of classical metaphysics to the Thomasien theology of grace. He rejects an ontology of grace in favor of grace as the construction of the human subject via sacramental rites. Chauvet’s anti-metaphysical stance indirectly clashes with recent readings of Paul’s sarx and pneuma put forth by the “New Perspectives on Paul” school of exegesis. Paul tends to approach flesh and spirit as cosmic forces which affect the inner constitution of the human being. His non-philosophical approach to the nature of flesh and spirit implies an ontology of grace that moves toward a notion of created grace. A series of striking similarities between the Pauline notion of pneuma and Thomas Aquinas’ metaphysical doctrine of grace places into doubt Chauvet’s archeology of the ontology of grace.

  • Extract:

    Dans son grand livre Symbole et sacrement et dans son étude récente Le Corps, chemin de Dieu, Louis-Marie Chauvet applique à la théologie sacramentelle la méthode heideggérienne qui associe destruction et construction. Comme Martin Heidegger propose une destruction de l’histoire de la métaphysique afin de repenser l’être, Chauvet propose une destruction de la théologie scolastique afin de repenser l’être des sacrements et de la grâce.

  • Page number (beginning): 663
  • Page number (end): 392
  • Category: Article
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BLANKENHORN Bernhard

Bernhard Blankenhorn, né en 1973, est dominicain de la province du Saint- Nom-de-Jésus (Californie). Il est professeur de théologie à l’Université Pontificale de Saint-Thomas-d’Aquin (Angelicum) à Rome. En 2012, il a défendu sa thèse à l’Université de Fribourg (Suisse), intitulée Dionysian Mysticism in the Early Albertus Magnus and in Thomas Aquinas.

€5.11
(Incl. 2.1% tax)

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